De Stamgroepen
Verschil moet er zijn!
In elke bouw hebben we twee driejarige stamgroepen. Net als in gezinnen zijn we samen met mensen van verschillende leeftijden. Verschil maakt het leven mooi en divers! Verschil in leeftijd, niveau, karakter, talent, interesse en in culturele achtergrond.
Elk jaar gaat een deel van de kinderen uit de stamgroep en stroomt een deel binnen, op deze manier zijn de kinderen een keertje jongste, middelste en oudste en vervullen daardoor vanzelf een andere rol; dat zie je terug in het zorgen voor elkaar, de manier van samenwerken en het elkaar respecteren.
De stamgroep is verantwoordelijk voor elkaar. Regelmatig wordt er besproken hoe je het best kan samenwerken in de groep en wat je als individu hier zelf aan kan bijdragen. We gebruiken hiervoor de Kanjertraining als methodiek ter ondersteuning, maar het gesprek en bijpassende gedrag vindt voortdurend plaats.
Steeds zelfverantwoordelijker
Er wordt binnen de stamgroepen naar een steeds grotere zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de kinderen gewerkt. Hoe pak je je werk aan? Wat doe je als het even niet lukt? Welke keuzes maak je? Hoe plan je? De stamgroepleider geeft in verschillende jaar- en niveaugroepen instructie. De kleinere instructiegroepen zorgen ervoor dat het kind goed gezien en gevolgd kan worden; even extra uitleg of aandacht, of eerder zelfstandig aan het werk. Op onze school zitten de kinderen in gemengde tafelgroepjes.
De onderbouw bestaat uit 0e-, 1e- en 2e-jaars kinderen in de Dolfijnen en Krokodillen.
In de middenbouw zitten de 3e, -4e- en 5e-jaars in de Beren en Vogels.
In de bovenbouw zitten de 6e-, 7e- en 8e-jaars in de Muizen en Varkens.