Visie op onderwijs
Elkaar zien
Ontmoeten, Creativiteit, Solidariteit en Authenticiteit zijn onze kernwaarden.
We creëren een positieve gemeenschap waarbij samen opvoeden, elkaar ontmoeten en je verbonden voelen met elkaar belangrijk is. Zó groeit je kind en die van de ander.
Iedereen mag er zijn met zijn eigenaardigheden en talenten. We maken ruimte voor creatieve ideeën van kinderen en ouders. Een kind zien zit hem in kleine dingen; een praktisch ingestelde jongen die aanklopt bij de schoolleider en zegt dat bij de Action een handig soldeerboutje te koop is, even later ligt het in het atelier.
De Kring is een bijzonder neutrale school. Dat betekent dat wij onder de bijzondere scholen vallen maar geen geloofsovertuiging aanhangen. Iedereen is welkom.
Nieuwsgierig zijn
Leren doe je niet alleen voor later maar zeker ook voor nu; het werkt motiverend als het boeiend en betekenisvol is. Naast de basisvakken lezen, taal en rekenen is dan ook wereldoriëntatie belangrijk. De beleving van het kind heeft een grote rol in ons onderwijs; we werken met projecten waar kinderen leren, ontdekken en nieuwsgierig zijn naar de wereld om ons heen. Zo maken ze kennis met bijvoorbeeld kunst, geschiedenis of biologie. Stamgroepleiders stellen doelen; wat willen we de kinderen leren. Kinderen stellen zichzelf vragen; wat willen we graag weten over dit onderwerp?
We beschikken over een fijne ruimte met podium voor de weekopeningen en -sluitingen en atelier voor de kunst- en cultuurvakken. Kinderen leren hier creatief en ondernemend te zijn en zich te presenteren. Kennis en vaardigheden (aan)leren gaan hand in hand.
Leren doe je samen
In de stamgroepen leren we samen. Samen praten, spelen, vieren en werken en elkaar helpen. Op De Kring hoort iedereen erbij en doet iedereen ertoe; dat is belangrijk voor team, kinderen en ouders.
Door te leren groei je, ieder doet dat in zijn eigen tempo en op zijn eigen authentieke wijze; met z’n eigen talenten of onvolmaaktheden. We vinden het daarom belangrijk dat het kind ten opzichte van zichzelf groeit en niet in vergelijking met een ander. We geven geen cijfers bij toetsen maar kijken vooral naar het proces door middel van reflectie; wat lukt al en wat kan je nog oefenen door te proberen.
Wat klassikaal kan in de stamgroep doen we met zijn allen; bijvoorbeeld project-, kunst- en persoonsvormend onderwijs. Wat een kind zelf al kan regelt hij zelf, vertrouwen geven door de ouder en de stamgroepleider is de start; ga het maar proberen! Zó word je zelfstandig en zelfverantwoordelijk.