Veelgestelde vragen
Hieronder staan enkele vragen over De Kring. Wil je meer weten open dan onze schoolgids-handboek.
Onderwijs
Wij werken met enkele methodes en daarvan gebruiken we de toetsen wanneer wij dat van meerwaarde vinden. Voor rekenen zetten we Snappet in, dit is een digitale methode die de resultaten voortdurend analyseert en het kind aan eigen leerdoelen werkt.
Wij gebruiken het Cito-leerlingvolgsysteem voor spelling, technisch en begrijpend lezen en rekenen. De scores analyseren we halfjaarlijks en daarbij betrekken we de resultaten van voorgaande jaren. We kijken of het kind ten opzichte van zichzelf is gegroeid, en op schoolniveau per vakgebied. De eindtoets is de IEP.
Onze visie is dat een kind en school veel meer is dan meetbare resultaten op cognitief gebied. Je doet een kind tekort door alleen daar naar te kijken. Vaardigheden die je terugvindt in de jenaplanessenties worden niet getoetst maar zijn heel wezenlijk voor een mens. Natuurlijk kunnen en willen wij niet om de norm heen; wij houden ons aan de kerndoelen, Zie Scholen op de Kaart voor meer informatie . De resultaten zijn over het algemeen passend bij het kind, dat zien wij aan toetsgegevens en uit observaties en gesprekken; wanneer wij of ouders ons zorgen maken bespreken we samen, met het kind, wat nodig is.
Doordat wij binnen ons onderwijs geen strak jaarklassensysteem hanteren waarbij we vakinhoudelijk heel methodisch werken is er meer ruimte en mogelijkheid om op individuele behoeftes in te gaan. De leertijd en leerstof per vak kan per kind wat wisselen, passend bij de mogelijkheden en interesses van het kind. We bieden ruim voldoende keuzewerk aan dat extra uitdaging geeft, en zorgen voor een afwisselend en veelzijdig lesprogramma. Op dit moment hebben we extra aandacht voor meerbegaafde kinderen waarbij we als team aan het leren zijn dat wat goed is voor het meerbegaafde kind in te zetten voor de hele groep; zodat iedereen ervan kan profiteren.
Geen enkel kind is hetzelfde. Wanneer er meer of iets anders nodig is bespreken we dat met ouders en het kind en schakelen we regelmatig de hulp in van externen. Dat gebeurt op individuele basis.
Wij zijn geen huiswerkloze school, maar vinden dat kinderen in de basisschoolleeftijd na school hun tijd grotendeels moeten besteden aan vriendschap, ontspanning, sport en spel. Onderzoek toont aan dat huiswerk voor jongere kinderen minder effect heeft op de resultaten.
Het thuiswerk voor de kinderen op De Kring bestaat uit onder andere het voorbereiden van hun kringen, oefenen van topo, tafels of Engelse woordjes, maken van het werkstuk, het maken van voldoende leeskilometers. Vanaf de middenbouw krijgen ze langzaamaan meer taken en verantwoordelijkheden.
Van ouders verwachten we een actieve bijdrage aan het leren leren van hun kind. Dat bestaat bijvoorbeeld uit dagelijks voorlezen, óók en juíst als je kind al zelf begint te lezen, en het stimuleren van minimaal een kwartier zelfstandig lezen per dag.
Stamgroepleiders scholen zich jaarlijks bij door middel van het volgen van trainingen of workshops binnen de Trinamiek Academie of externe instellingen. Daarnaast zijn diverse studiedagen gewijd aan teamontwikkeling of vakinhoudelijke scholing.
De schoolleiding neemt deel aan de Trinamiekkring (het directieberaad) waarbinnen diverse studiedagen en trainingen zijn opgenomen en voortdurend gewerkt wordt aan onderwijs- en organisatieontwikkeling, ondersteunt door of geleid door medewerkers van het servicebureau.
Organisatie
Deelnemen aan een activiteit op school is een fijne manier om de school en elkaar te leren kennen. Je draagt bij aan een goede schooltijd van je kind. Wij verplichten niemand mee te doen, maar vragen wel je best te doen om een steentje bij te dragen, al is het maar een uurtje per jaar.
Wij maken gebruik van het digitale systeem SchouderCom. Hiermee kan je onderling berichten sturen, vind je informatieve documenten, versturen we elke vier weken een NieuwsKring, schrijf je je in voor gesprekken. Je kind krijgt twee keer per jaar een verslag en minimaal twee keer per jaar zijn er gesprekken met ouders. Daarnaast weten we elkaar te vinden wanneer dat nodig is. Doordat ouders ook veel de school inkomen en vaak actief zijn weten ze wat er gaande is.
Mailen met de direct betrokkene heeft onze voorkeur. Dat kan via SchouderCom of e-mail. Onze e-mailadressen zijn voornaam.achternaam@dekring.nl. Bellen kan ook; de stamgroepleiders zijn bereikbaar na schooltijd. De schoolleiding en ib’er op dins-, woens- en donderdag.
Heel Trinamiek maakt gebruik van Google en Cloudwise. Iedereen, dus ook de kinderen, beschikt over een e-mailadres waardoor er met Google Drive gewerkt kan worden. Voor het leerlingvolgsysteem gebruiken wij ParnasSys en ons oudercommunicatiesysteem is SchouderCom. Binnen deze systemen maken we gebruik van digitale formulieren voor peilingen, aanmeldingen en opgeven voor activiteiten.
Alle groepen hebben een digibord. Op de school zijn momenteel 70 chromebooks aanwezig. Voor Snappet maken we daarnaast ook gebruik van de Snappet-tablets.
In ons onderwijs maken we gebruik van divers leerkracht- en leerlingsoftware, zoals Snappet, Gynzy, Topomaster en Ambrasoft.