Projectonderwijs
Wereldoriëntatie is de hart van het jenaplanonderwijs. Door projecten maken kinderen kennis met de wereld om hen heen. Binnen het projectonderwijs leren ze vaardigheden om te onderzoeken en doen ze kennis op. Alle projecten behandelen verschillende onderwerpen in samenhang; geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkundige, godsdienst en biologie worden gecombineerd met elkaar en de maatschappelijke en kunstzinnige kant. In het project leert het kind te kijken, bevragen en onderzoeken. Binnen een onderwerp als Egypte leren de kinderen bijvoorbeeld over de piramides, over woestijnen en oases, de hiërogliefen en het ontstaan van het schrift, de Islam, het Arabisch maar ook over de architectuur.
Op de Kring is er een drie-jarige projectcyclus. Elke leerling krijgt in de drie-jarige bouw dus allemaal verschillende projecten aangeboden, aansluitend op hun niveau. Twee keer per jaar is er een schoolbreed project, hierbij wordt er ook bouwdoorbroken gewerkt: kinderen uit zowel de onderbouw, middenbouw als bovenbouw werken samen aan een onderdeel van het project. Afgelopen jaren hebben we onder andere gezamenlijk gewerkt aan erfgoed en muziek.