Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hieronder een aantal veelgestelde vragen met antwoorden:


Onderwijs

Toetsen jullie de kinderen?
 
Wij werken met enkele methodes en daarvan gebruiken we de toetsen wanneer wij dat van meerwaarde vinden. Voor rekenen zetten we Semson en Snappet in, de laatste is een digitale methode die de resultaten voortdurend analyseert en waarbij het kind aan eigen leerdoelen werkt. In groep 3 en 4 gebruiken we snappet ondersteunend bij een methode. 

We gebruiken de Iep als leerlingvolgsysteem. Met de IEP monitoren we de voortgang/ groei van kinderen ten opzichte van zichzelf op de gebieden begrijpend lezen, taal en rekenen. Ook de sociale ontwikkeling van kinderen houden we in de gaten. De opbrengsten van deze resultaten bespreken we twee keer per jaar met het team, voorgaande jaren worden hier in meegenomen. 


Zijn de resultaten goed?

Onze visie is dat een kind en school veel meer is dan meetbare resultaten op cognitief gebied. Je doet een kind tekort door alleen daarnaar te kijken. Vaardigheden die je terugvindt in de jenaplanessenties worden lang niet allemaal getoetst maar zijn heel wezenlijk voor een mens. Natuurlijk kunnen en willen wij niet om de norm heen. Ook wij houden ons aan de kerndoelen en willen kinderen goed door laten stromen naar het voortgezet onderwijs. De resultaten op de Kring zijn over het algemeen passend bij het kind, dat zien wij aan toetsgegevens en uit observaties en gesprekken; wanneer wij of ouders ons zorgen maken bespreken we samen wat nodig is. 

Op scholen op de kaart is meer informatie te vinden over de resultaten en doorstroming van de Kring. 


Hoe gaan jullie om met kinderen die meer nodig hebben?

Doordat wij binnen ons onderwijs geen strak jaarklassensysteem hanteren waarbij we vakinhoudelijk heel methodisch werken is er meer ruimte en mogelijkheid om op individuele behoeftes in te gaan. De leertijd en leerstof per vak kan per kind wat wisselen, passend bij de mogelijkheden en interesses van het kind. We bieden waar nodig keuzewerk aan wat extra uitdaging geeft, en zorgen voor een afwisselend en veelzijdig lesprogramma.

Op de Kring wordt er op de donderdag buiten de groep gewerkt door kinderen die extra uitdaging nodig hebben of bijvoorbeeld wat extra ondersteuning in verband met faalangst. Bovenschools kunnen kinderen als dit van toepassing is gebruik maken van de vakkendag en het vooruitwerklab.

Geen enkel kind is hetzelfde. Wanneer er meer of iets anders nodig is bespreken we dat met ouders en het kind en schakelen we regelmatig de hulp in van externen. Dat gebeurt op individuele basis. De intern begeleider is samen met de stamgroepleider degene die hier regie op voert.



Krijgen de kinderen huiswerk?

Wij zijn geen huiswerkloze school, maar vinden dat kinderen in de basisschoolleeftijd na school hun tijd grotendeels moeten besteden aan vriendschap, ontspanning, sport en spel. Onderzoek toont aan dat huiswerk voor jongere kinderen minder effect heeft op de resultaten. Het huiswerk voor de kinderen op De Kring bestaat uit onder andere het voorbereiden van hun kringen, oefenen van topo, tafels of Engelse woordjes, het maken van een werkstuk bij het project en het maken van voldoende leeskilometers. Vanaf de middenbouw krijgen ze langzaamaan meer taken en verantwoordelijkheden. Van ouders verwachten we een actieve bijdrage aan het leren leren van hun kind. Dat bestaat bijvoorbeeld uit dagelijks voorlezen, óók en juíst als je kind al zelf begint te lezen, en het stimuleren van minimaal een kwartier zelfstandig lezen per dag.


Hoe houden jullie je kwaliteit op peil?

Elke medewerker volgt jaarlijks diverse scholingen op onderwijsgebied. Dit kan gaan over een specifiek vakgebied, didactief of bijvoorbeeld over de nieuwste inzichten op het gebied van het Jenaplanonderwijs. Daarnaast zijn diverse studiedagen gewijd aan teamontwikkeling of vakinhoudelijke scholing. Startende stamgroepleiders nemen deel aan de klassegroepen van Stichting Klasse. Hier worden startende stamgroepleiders extra begeleid op een plek buiten de school zelf. 
De schoolleiding heeft zitting in het directieberaad van Stichting Klasse waarbinnen diverse studiedagen en trainingen zijn opgenomen en voortdurend gewerkt wordt aan onderwijs- en organisatieontwikkeling. Daarnaast volgt ook de schoolleider geregeld externe trainingen en scholingen. 


Organisatie

Moet je als ouder participeren binnen school?

Deelnemen aan een activiteit op school is een fijne manier om de school en elkaar te leren kennen. Je draagt bij aan een goede schooltijd van je kind. Wij vragen van iedere ouder om minimaal twee keer per jaar te ondersteunen op de Kring. uiteraard is dit altijd binnen de mogelijkheden van ouders en zoveel mogelijk gekoppeld aan eigen interesse. 

Hoe word ik op de hoogte gehouden door de school?

Wij maken gebruik van het digitale systeem Social Schools. Hiermee kan je onderling berichten sturen, ontvang je updates uit de groep en versturen we een aantal keer per jaar een NieuwsKring.
Je kind krijgt twee keer per jaar een verslag en minimaal twee keer per jaar zijn er gesprekken met ouders. Daarnaast weten we elkaar te vinden wanneer dat nodig is. Doordat ouders ook veel de school inkomen en vaak actief zijn weten ze wat er gaande is.


Wanneer en hoe kan je de school het beste bereiken?

Mailen met de direct betrokkene heeft onze voorkeur. Dat kan via Social Schools of e-mail. Bellen kan ook; de stamgroepleiders zijn bereikbaar na schooltijd. 


Hoe digitaal is De Kring?

Op de Kring vinden we het belangrijk om bewust om te gaan met devices. We willen kinderen voorbereiden op de steeds digitalere wereld maar ook leren dat er veel meer is dan alleen een scherm. Iedereen, dus ook de kinderen,  beschikt over een e-mailadres waardoor er met office gewerkt kan worden. 

Alle groepen hebben een digibord, voor alle leerlingen is er een chromebook.