HUISWERK OP DE KRING
De Kring is van oudsher een huiswerkarme school. We zijn terughoudend met het inzetten van huiswerk omdat we ervanuit gaan dat kinderen buiten school ook ruimte nodig hebben om zich op andere vlakken dan het cognitieve stuk te kunnen ontwikkelen. Omdat de samenleving de afgelopen jaren veranderd is, is het van belang om ook als school geregeld te kijken hoe we omgaan met huiswerk.
Met dit document willen we ouders graag uitleg geven over hoe wij als school omgaan met werk dat mee naar huis wordt gegeven.
In leerjaar 1 tot en met 4 wordt er geen huiswerk gegeven behalve als vanuit de stamgroepleider wordt geadviseerd.
Voor leerjaar 5 tot en met 8 geldt het volgende:
Wij geven geen schriftelijk huiswerk mee. Er zijn scholen die, ter voorbereiding op de middelbare school, twee tot drie keer in de week werkbladen met allerlei opdrachten meegeven (rekensommen, spellingoefeningen etc.), dit doen wij niet. Wij vinden dat kinderen op de basisschool na schooltijd zoveel mogelijk ruimte moeten hebben om te spelen.
Er zijn bepaalde leer/voorbereidings-opdrachten waarbij we zien dat veel kinderen die liever in alle rust thuis doen of waarbij ze het bijvoorbeeld prettig vinden om de hulp van hun ouders/verzorgers te krijgen. Het voorbereiden van een kring gaat soms nu eenmaal beter in de thuissituatie. Ook het maken van een werkstuk of het leren van een toets lukt soms beter thuis dan op school.
In sommige situaties lukt het kinderen op school onvoldoende om aan het werk te gaan. Uiteraard wordt er op school gekeken hoe we een kind hierbij kunnen helpen en voeren we het gesprek. Soms kan, na overleg tussen de stamgroepleider en ouders, de conclusie zijn dat het werk mee naar huis gaat omdat het werk op school niet voldoende lukt. Voorbeelden hiervan zijn extra lezen (lezen is natuurlijk altijd heel waardevol), het leren van tafels en andere basisvaardigheden. Sommige kinderen hebben meer oefening nodig dan anderen en dat zou dan ook thuis kunnen.
Een laatste type huiswerk is werk dat kinderen thuis moeten maken omdat ze op school onvoldoende gewerkt hebben en dus hun werk niet af hebben. Dit type huiswerk gaat altijd met medeweten van de ouders. Het is geen vrijblijvend werk maar werk dat echt af moet zijn.
Samengevat geven we kinderen dus in principe geen schriftelijk huiswerk mee naar huis, maar alleen leerwerk dat direct in verband staat met het werk waar de leerlingen op school mee bezig zijn. Het geven van huiswerk is dan ook geen doel op zich. Leerlingen leren leren en het bijblijven bij waar we op school mee bezig zijn, zijn de belangrijkste argumenten om soms toch huiswerk mee te geven.